Alpine A290 – sähköajan hot hatch, vol 2

29.10.2024

Alpine siirtyy A290:n myötä aivan uuteen aikakauteen, sähkömoottorisiin urheilullisiin autoihin ja urheiluautoihin. Niissä kunnioitetaan merkin kolmea pääajatusta: innostavaa ajettavuutta, keveyttä ja ranskalaista ammattitaitoa. Uusi A290 on ensimmäinen Alpinen täysin sähköisen Dream Garagen kolmikosta, joka saa rinnalleen Sport Fastback A390:n ja uuden A110-urheiluauton.

Alpine A290 tuo kaikki A110-urheiluauton arvostetut ominaisuudet urbaaniin urheilulliseen autoon.  Alpinen DNA:ta kunnioittaen kehitetty uusi sähäkkä A290 on ketterä ja se tarjoaa helposti käytettävän, mainion suorituskyvyn yhdistettynä jokapäiväisessä käytössä tärkeään mukavuuteen.

Huippuluokan muotoilun, ensiluokkaisen tekniikan, täydellisen liitettävyyden ja ajettavuuden räätälöinnin kanssa Alpinen A290 on aito Alpine. Se on uuden sukupolven Alpine, joka on suunniteltu sähkön aikakauteen. Uutuus on kehitetty vetoamaan uuteen asiakaskuntaan, joista osa on kiinnostunut suorituskyvystä, kun taas toiset viehättyvät uutuuden tyylistä.

”Meidän A290:mme on ensimmäinen uuden sähköaikakauden Alpine, joka avaa Dream Garagen hienoimmalla mahdollisella tavalla. Urbaani hot hatch tuo Alpinen aiempaa laajemman ostajakunnan tietoisuuteen. Samalla se elvyttää melkein unohdetun nopeiden pienten viistoperien luokan, jota rakastetaan autojen suorituskyvyn ja upean ajettavuuden takia.”

Philippe Krief, Alpinen pääjohtaja

Muotoilu korostaa urheilullisuutta

Mittasuhteet ovat avain alle neljä metriä pitkän katusportin onnistuneeseen ulkonäköön. AmpR Small -perusrakenne antaa erinomaisen perustan näyttävän korin suunnittelulle, kun raideleveyttä on kasvatettu kuudella sentillä. Antony Villainin johtama muotoilutiimi on luonut vahvan pienen urheilullisen henkilöauton, joka on 3,99 metriä pitkä, 1,82 metriä leveä, 1,52 metriä korkea ja akseliväliä on 2,53 metriä.

A290:n haluttiin jatkavan Alpinen perustajan Jean Rédélén aloittamaa perinnettä. Siihen kuuluvat Alpinen tapaan neljä valoa keulalla, joiden X-kuvio yhdistää uutuuden merkin ralliautohistoriaan. Valot tervehtivät omistajaa automaattisesti animaatiolla, kun auto tunnistaa avainkortin lähestyvän.

Korin rohkeaan kokonaisuuteen vaikuttavien elementtien lista on pitkä: leveät lokasuojat, korin väriset helmaspoilerit, musta haineväantenni, lokasuojien merkit ja diffuusori takapuskurissa. Edessä Alpine on kirjaimin, ja merkkiä kuvaava lumihiutale on integroitu urheilulliseen puskuriin.

Kaikissa muotoilun vaiheissa otettiin huomioon aerodynamiikka, joka on erityisen tärkeää sähköauton toimintamatkan pidentämiseksi. Siihen liittyvät niin ilmaa tehokkaasti ohjaava etupuskuri, leveät sivuhelmat, diffuusori ja jopa takavalojen muoto. Korin linjat haluttiin säilyttää puhtaina, minkä takia takana ei ole ilmanvirtausta rikkovaa kookasta spoileria, vaan ainoastaan pieni ilmanohjain takaluukussa.

Ulkonäköön vaikuttavat vahvasti pyörät, jotka ovat aina 19-tuumaiset. Perusmallin Iconic-vanteisiin on saatu inspiraatio A310-mallista. Toisena vaihtoehtona ovat Snowflake-vanteet, joiden lumihiutalemainen muoto tulee Alpine-merkin Alppeihin viittaavasta nimestä. Snowflake-vanteisiin on saatavissa kolme viimeistelyä auton varustetason mukaan.

Suunnittelimme A290:n erittäin kompaktiksi muunnelmaksi A110-mallista, jossa yhdistyvät pienen urheiluauton ja pienen hot hatchin parhaat muodot. Uutuus on pieni Alpine, joka ensi silmäyksellä ilmaisee potentiaalisen ajamisen ilon tuottaen mielihyvää niin tyylistä kiinnostuneille kuin suorituskyvystä innostuneille. A290 sisältää tuotantomallissa kaikki vuonna 2023 A290_β-tutkielmassa esitellyt piirteet.”

Antony Villain, Alpinen muotoilujohtaja

Kuljettajakeskeinen ohjaamo

Ohjaamo on Alpinen perinteiden mukaisesti urheilullinen ja ylellinen, jossa keskitytään ajajaan ja hänen tarpeisiinsa. Väriksi on valittu Deep Blue, ja pienenä ylellisenä yksityiskohtana on taustavalaistu auton mallinimi kojelaudassa, minkä lisäksi varusteisiin kuuluu säädettävä tunnelmavalaistus. Sporttisuudesta ja korin kompaktista koosta huolimatta A290:ssä on tilat viidelle ja runsas 326 litran kokoinen tavaratila.

Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy alhaalta litistettyyn Nappa-nahalla verhoiltuun ohjauspyörään. Upeasti muotoiltu ja moderni, paksukeäinen ohjauspyörä innostaa ajamaan, minkä lisäksi siitä saa hyvän, pitävän otteen. Ohjauspyörässä on alumiinisia säätimiä, joihin on saatu inspiraatio F1-autoista. Niistä on lainattu vasemmalla oleva RCH-kiertokytkin, oikealla ajotilan valitsin ja punainen OV-nappi. RCH-kytkimellä säädetään regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta ajotilanteeseen sopivaksi ja ohitusnappia OV painamalla saa välittömästi käyttöön lisää tehoa ja vääntöä enintään 10 sekunnin ajaksi. Toiminnon aikana myös näytöt heräävät eloon viestien napin käytöstä.

Metallipintaiset polkimet ja suuri jalkatuki täydentävät hyvään ajoasentoon tarvittavan ergonomian. Siinä ovat pääosassa erinomaisen sivuttaistuen antavat istuimet, jotka ovat samalla mukavat jokapäiväisessä arkiajossa. Verhoilumateriaalit ovat kaikissa A290-versioissa ympäristön huomioon ottavia. Ergonomiaa parantavat ja auton käyttöä helpottavat fyysiset ilmastointilaitteen säätimet, joita käytettäessä ei tarvitse irrottaa katsetta tiestä.

Edessä istuimien välissä on korkea keskikonsoli, jonka lähtökohtana on ollut A110:n ikoninen tyyli. Napeilla käytettävät vaihteet on sijoitettu keskikonsoliin. Siihen kuuluvaan kyynärnojaan on kohokuvioitu auton mallinimi, ja parhaissa varustetasoissa keskikonsoli on verhoiltu Nappa-nahalla.

Edistyksellinen tietotekniikka

Kojelaudassa on ajajan edessä 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo, jonka näkymät ovat hyvin futuristiset ja valittavissa neljästä vaihtoehdosta. Mittariston vuoren ääriviivat vaihtuvat ajotilan mukaan Alpinen sinisestä punaisiksi Sport-ajotilassa ja vihreiksi Save-ajotilassa. 

Kojelaudan keskellä on resoluutioltaan erittäin tarkka kuljettajaan päin käännetty 10,1-tuumainen kosketusnäyttö. Kuvakkeiden ja typografian suunnittelu sekä Alpinen sininen taustaväri saavat aikaan harmonian kahden näytön välille. Alpine Portal pohjautuu Android Automotiveen ja tarjolla ovat Google Automotiven palvelut. Google Maps GPS navigointi sähköajon reittisuunnittelulla on vakiona kaikissa versioissa samoin kuin Google Assistant ääniohjaus. Järjestelmässä on myös langattoman Apple CarPlay ja Android Auto peilauksen tuki.

Alpine A290 Performancessa ja GTS:ssä on vakiovarusteena erittäin monipuolisesti toimiva Alpine Telemetrics, jossa on kolme tasoa: Live Data, Coaching ja Challenging.

Ajantasaiseen tietoon (Live Data) on valittavissa neljä teemaa. Agility esittää pitkittäiset ja sivuttaiset G-voimat, jarrujen ja ajonvakautuksen kytkeytymisen ja Overtake-toiminnon käytön. Power monitoroi kiihdytystä ja jarrutusta, ajoakun latautumista ja Overtake toiminnon potentiaalia. Endurance keskittyy kulutukseen, kertyneeseen energiaan ja ajoakun tilaan. Circuit kertoo nimensä mukaan rata-ajossa tarvittavaa tietoa, kuten rata-ajat, moottorin ja ajoakun lämpötilan, renkaiden paineen ja lämpötilan sekä jarrujen lämpötilan.

Valmennus (Coaching) opettaa telemetrian tietojen avulla kuljettajaa ottamaan autostaan kaiken irti eli kiihdyttämään nopeammin ja ajamaan paremmin radalla. Se antaa vihjeitä, mihin katse on hyvä suunnata radalla ajaessa ja antaa oppia oikeasta jarrutustekniikasta. Ajajan kehittyessä myös opetuksessa edetään aina kaasulla ohjaamiseen ja luistossa ajamiseen saakka.

Haasteet (Challenges) perustuvat ketteryyteen, voimaan ja taloudellisuuteen. Videopelimäisessä lähestymisessä eri haasteille on annettu hauskoja nimiä, kuten ”to infinity and beyond”, minkä lisäksi siinä seurataan kehitystä. Osa haasteista on vain suljetulle radalle sopivia, kun taas ennakointia opettavat ja vahvistavat haasteet sopivat mainiosti liikenteeseen. Oman älypuhelimen voi liittää Alpine Telemetrics -sovellukseen ja tallentaa ajon telemetriatiedot jälkikäteen tutkittavaksi.

Tuttu perusrakenne Alpineksi hiottuna

Alpine on toteuttanut A290:n saman filosofian mukaan kuin yhtiön perustaja Jean Rédélé muutti aikoinaan Renault 4CV:n Alpine A106 urheiluautoksi. Lähtökohtana  on AmpR Small -perusrakenne, joka on kehitetty historialliseen Alpinen tapaan. Olemassa olevaan perustaan on vaihdettu tehokkaampi moottori, lisätty edistyksellistä tekniikkaa, kehitetty uusi jousitus vain tätä automallia varten, vaihdettu tehokkaammat jarrut ja otettu A290:een kehitetyt renkaat Micheliniltä. Kokonaisuuden hienosäädön ovat viimeistelleet Alpinen insinöörit.

Kaiken työn lopputuloksena on yksi luokkansa suorituskykyisimmistä autoista. Sähkömoottorin teho on 162 kilowattia (220 hv) ja suurin vääntömomentti 300 newtonmetriä. Kun auton omamassa on saatu pidettyä alhaalla (1 479 kg), kiihtyy auto nollasta sataan 6,4 sekunnissa ja ajamisen ilo on läsnä kaikissa ajotilanteissa. Tarjolla on tehokkaamman moottorin lisäksi GT:ssä ja GT Premiumissa käytettävä 132 kilowatin (180 hv) tehoinen voimanlähde.

Ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 380 kilometriä (vahvistamatta). Energiaa säästetään muun muassa ilmalämpöpumpun avulla. Pikalataus toimii parhaimmillaan 100 kilowatin teholla, jolloin energiatason saa 15 prosentista 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Varttitunnissa saa ladattua riittävästi virtaa 150 kilometrin ajoa varten. Sisäänrakennettu kolmivaihevirtalaturi on 11 kilowatin tehoinen. Siinä on myös V2L ja V2G -ominaisuudet, joten autosta saa virtaa laitteisiin tai toiseen autoon ja jos Suomessa otetaan käyttöön tulevaisuudessa sellainen järjestelmä, niin virtaa voi syöttää myös sähköverkkoon.

Google Maps GPS -navigointi sisältää sähköauton reittisuunnittelun. Se ottaa huomioon reitin, ajoakun lataustason ja lämpötilan sekä reaaliaikaisen kulutuksen. Niiden mukaan lasketaan paras reitti optimoiden latausajat, minkä ohella ajoakku valmistellaan automaattisesti latausta varten.

Urheiluautomaiset ajo-ominaisuudet ja perheauton mukavuus

Alpine A290:n kehitysinsinöörit valitsivat perusrakenteen ja voimalinjan, jotka yhdistävät suorituskyvyn ja käytännöllisyyden. Käyttämällä sähköautoihin kehitettyä AmpR Small -perusrakennetta saatiin paljon etuja urheilullisen auton suunnitteluun. Painonjakauma on hyvin tasapainoinen, kun etuakselilla on vain 57 prosenttia. Toinen tärkeä asia on, että painopiste on alhaalla. Ajoakku lisää auton rakenteen jäykkyyttä, ja sen sijoitus kasvattaa sisätiloja.

Matalan painopisteen rullalautamainen arkkitehtuuri ja kooltaan pieni moottori saavat aikaan sen, että keula on hyvin kompakti. Se luo yhdessä lyhyehkön akselivälin kanssa perustan auton eloisuudelle. Samaan aikaan suuri raideleveys tuo autoon vakautta ja suo mahdollisuuden kookkaiden pyörien käyttöön.

Alusta on A290:ssä suunniteltu Alpinen urheilullisen DNA:n mukaan tasapainottamaan loistavalla tavalla ketteryys ja vakaus sekä antamaan leikkisä ja samalla helposti hallittava ajettavuus. Tavoitteena on ollut luoda tunne, että ajaja on yhtä auton kanssa ollessaan ohjauspyörän takana. Reseptinä on urheilullinen ajotuntuma, jonka muodostavat tarkasti toimiva etujousitus ja huolellisesti kalibroitu nopea ohjaus. Taka-akselisto toimii ajatuksen tavoin jyrkentäen kaartoa, kun kaasu nostetaan, ja samalla akselisto varmistaa helpon hallittavuuden. Niin ikään auton käytös on erittäin vakaa, kun ajetaan kaarteita suurella nopeudella. Hyvin matalalla olevan painopisteen ansiosta auto ei kallistele paljoa nopeassa kaarreajossa.

Takana on pikkuautoissa harvinainen monivarsituenta, minkä avulla pyörien asento on voitu hienosäätää. Niinpä A290 on yhtä aikaa näppärä, vakaa ja mukava. Suuntavakavuus suurilla nopeuksilla on saanut aikaan sen, että aerodynamiikassa on voitu keskittyä pieneen ilmanvastukseen, kun ei ole tarvinnut lisätä ilmavirran autoa tiehen painavaa voimaa.

Oikealla ohjauspyörän alaosassa on nappi, jolla voi valita mieleisen Alpinen neljästä ajotilasta: Save, Normal, Sport ja Perso. Personoitavassa ajotilassa säädetään erikseen ohjaustehostimen voimaa, energiapolkimen herkkyyttä, tunnelmavalaistusta ja Alpine Drive Soundia. Rata-ajoa varten myös ajonvakautus on mahdollista kytkeä kokonaan pois toiminnasta.

Alpine on kiinnittänyt erityistä huomiota, että kiihdytys tuntuu samalla tavalla progressiiviselta kuin A110-urheiluautossa. Tavoitteena ovat olleet helppo käytettävyys ja tehokkuus. Vastaus energiapolkimen painallukseen muuttuu ajotilan mukaan, mutta pysyy aina progressiivisena tarjoten suurimman mahdollisen ajonautinnon ja suorituskyvyn.

Myös jarrutustuntumaan on paneuduttu erittäin huolellisesti, että se olisi loistava kaikissa ajotilanteissa. Elektronisesti toimiva jarrupoljin toimii luonnollisen tuntuisesti niin, ettei ajaja huomaa siirtymistä regeneratiivisesta jarrutuksesta varsinaisten jarrujen käyttöön. Jarrut ovat tärkeä osa turvallisuutta ja ajo-ominaisuuksia, minkä takia etujarrujen tehokkaat nelimäntäiset jarrusatulat ovat peräisin A110-urheiluautosta.

Alpine Torque Precontrol -järjestelmän avulla sähkömoottorin suuri 300 newtonmetrin vääntömomentti saadaan hallittua ja sillä tavalla optimoitua pito kiihdytyksissä. Se antaa myös mahdollisuuden väännön tarkkaan annosteluun, ja yhdessä jarrujen kanssa maksimoi pidon elektronisen tasauspyörästön lukitusominaisuuden kautta.

Ohjauspyörän punaisella OV-napilla toimiva Overtake-toiminto tuo salamannopeasti käyttöön täyden tehon samaan tapaan kuin energiapolkimen painaminen pohjaan. Patentoitu oivallus on kehitetty edelleen moottoriurheilusta ja videopeleistä. Kun lisäenergia otetaan käyttöön, kosketusnäytössä alkaa animaatio, ja sieltä näkee kuinka paljon aikaa on jäljellä (maksimi 10 sekuntia, joka alkaa palautua kiihdytyksen loputtua). Vakiovarusteisiin kuuluu myös helposti käytettävä lähtöjärjestelmä, joka auttaa kiihdyttämään paikaltaan mahdollisimman nopeasti.

Regeneraation tasoa voi säätää ohjauspyörän RCH-napista neljään tasoon. Ensimmäisellä tasolla auto rullaa vapaasti. Taso 1 tarkoittaa samanlaista moottorijarrutusta kuin A110:ssä. Tasoilla 2 ja 3 moottorijarrutus on voimakkaampi. Ajaja voi valita tason oman maun, ajotyylin ja tilanteen mukaan.

Koska moottori ei tuota ääntä, on A290:een luotu kaksi Alpine Driving Sound ääntä. Niistä Alternative Sound on kevyempi ja jokapäiväiseen ajoon sopiva. Alpine Sound puolestaan on harkitusti erittäin urheilullinen. Kumpikaan äänimaailma ei kuitenkaan pyri imitoimaan polttomoottoria, vaan äänimaailma tarjoaa suorituskykyiselle sähköautolle sopivan tavan välittää tieto voimansiirron toiminnasta. Ääniin kuuluu vielä AVAS, akustinen varoitusjärjestelmä, joka on pakollinen alle 30 km/h nopeuksissa varoittamassa kevyttä liikennettä äänettömästä sähköautosta.

Monipuolinen valikoima

Alpine A290:stä tulee myyntiin neljä versiota. Perusmallina on GT, jossa 19-tuumaisille Iconic-vanteille asennettu vain A290:ää varten suunnitellut 225/40-kokoiset Michelin Pilot Sport EV-renkaat. Varustelu on tässäkin runsas, sillä vakiona ovat edellä mainittujen lisäksi mm. tummennetut takaikkunat, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera.

Seuraavalla portaalla ovat GT Premium ja GT Performance, joista ensimmäinen painottaa ylellisyyttä ja jälkimmäinen suorituskykyä. GT Premiumissa ovat kontrastina musta katto ja siniset jarrusatulat. Matkustamossa on hyvin kattava kaksivärinen nappanahkaverhoilu ja Devialetin erittäin korkeatasoinen äänentoisto Alpine Drive Soundilla, lämmitettävä ohjauspyörä ja langaton latausalusta. 

GT Performancessa puolestaan on kahdesta moottorista tehokkaampi, mikä näkyy ulospäin korin mustista merkeistä ja teksteistä. Muita eroja ovat punaiset jarrusatulat ja Michelin Pilot Sport 5 -renkaat. Tieto-viihdejärjestelmään tulee monipuolisen telemetriatiedon tarjoava Alpine Telemetrics -järjestelmä

Mallisarjan huipulla on A290 GTS, joka yhdistää GT Premiumin ja GT Performancen varusteet samaan pakettiin. Sen erottaa sisaristaan mustista Snowflake-vanteista, joita ei saa muiden varustetasojen kanssa.

Alpine tulee ensimmäistä kertaa myyntiin myös Suomessa, kun Bassadone-konserniin kuuluva Nordic Automotive Services ottaa merkin valikoimaansa Dacian ja Renaultin rinnalle keväällä 2025.

Nordic Automotive Services Oy,
Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa

Lehdistön yhteyshenkilö:
tiedotus- ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen
puh: 050-5685829
riitta.leskinen@renault.fi

Nordic Automotive Services on Bassadone Automotive Nordicin tytäryhtiö ja Alpine, Renault- sekä Dacia-merkkien maahantuoja Suomessa sekä Nissanin maahantuoja Baltiassa.

Bassadone Automotive Nordic kuuluu kansainväliseen autoalaan erikoistuneeseen Bassadone Automotive Group -yhtiöryhmään, joka toimii useiden automerkkien maahantuojana ja vähittäismyyjänä mm. Iso-Britanniassa, Suomessa, Gibraltarilla, Espanjassa ja Baltian maissa. Perheyhtiö on perustettu jo vuonna 1904. Bassadone Automotive Nordic Oy on vuonna 1997 perustettu autojen, varaosien ja lisävarusteiden maahantuontiin erikoistunut yritysryhmä. Liiketoiminnot kattavat Suomen ja Baltian maat. Vuonna 2023 yhtiöryhmän liikevaihto oli 700 miljoonaa euroa ja työllisti noin 600 autoalan ammattilaista. Bassadone Automotive Nordic on edistynein digitaalinen toimija autoalalla ja ensimmäinen Great Place to Work -sertifioitu autoalan yritys Suomessa ja Baltiassa

ALPINESTA

Jean Rédélén vuonna 1955 perustama automerkki on erottunut ranskalaistyylisillä urheiluautoillaan. Vuonna 2018 merkki esitteli uuden A110-mallin, joka on uskollinen Alpinen ajattomille periaatteille: kompaktisuus, keveys, ketteryys ja ajamisen ilo. Alpine tulosyksikkö perustettiin vuonna 2021, jolloin siitä tuli Renault-konsernin merkki, joka keskittyy innovatiivisiin, aitoihin ja eksklusiivisiin urheilullisiin autoihin. Se hyödyntää Dieppen historiallisen tehtaan perintöä ja käsityötaitoa sekä Alpine Racing ja Alpine Cars -tiimien insinööriosaamista.

Previous
Previous

Alpine A290 Car of the year 2025 -voittaja

Next
Next

Alpine A390_β - Matkalla uuteen luokkaan